Co publikować w biuletynie firmowym?

Biuletyn firmowy może być skutecznym narzędziem komunikacji wewnętrznej, o ile jego zawartość zostanie przygotowana w odpowiedni sposób.

Każde wydanie gazetki pracowniczej powinno być ciekawe dla pracowników. Bez tego trudno będzie utrzymać zainteresowanie biuletynem. Jakie treści zamieszczać w firmowej gazetce, by sprostać temu wyzwaniu?

Prezentujemy przykładową listę tematów do opracowania na łamach typowej gazetki pracowniczej.

  • Krótkie informacje z życia firmy – najlepiej w formie kilku-kilkunastu newsów, zilustrowanych zdjęciami. Teksty powinny być zwięzłe i konkretne.
  • Pogłębione informacje – w formie dłuższych artykułów – powinny dotyczyć najważniejszych wydarzeń, takich jak nowe produkty, strategie, eventy.
  • Omówienie wyników finansowych – np. kwartalnych czy rocznych
  • Informacje działu HR – takie jak zasady oceny okresowej, planowania urlopów, zasady awansów wewnętrznych
  • Informacje dotyczące BHP – przypominanie zasad zachowania bezpieczeństwa podczas pracy
  • Relacje z działań CSR-owych firmy i jej pracowników
  • Sylwetki nowo przyjętych bądź awansowanych pracowników
  • Sylwetki pracowników, ich zainteresowania, relacje z podróży (delegacji)
  • Przepisy kulinarne firmowych „mistrzów kuchni”
  • Kącik zagadek: krzyżówki, rebusy
  • Relacje z treningów i rozgrywek firmowych drużyn sportowych
  • Konkursy (fotograficzny, plastyczny, dla dzieci)

Powyższa lista oczywiście nie jest wyczerpująca – każdy redaktor naczelny firmowego magazynu powinien bezustannie poszukiwać w firmie nowych tematów wartych poruszenia na łamach gazetki. Współpracując z agencją custom publishing może liczyć na fachowe wsparcie jej zespołu także w zakresie planowania treści kolejnych wydań.

Czego unikać podczas planowania artykułów do gazetki firmowej?

Redaktor naczelny firmowego biuletynu powinien pamiętać, że pracownik nie ma obowiązku czytania firmowej gazetki. Jeśli uzna, że artykuły są nudne, za długie, źle zredagowane – odłoży egzemplarz i zajmie się czymś innym. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na staranne przygotowanie tekstów.

Artykuły powinny mieć atrakcyjne tytuły oraz krótkie i treściwe leady (lead to „wstęp” do artykułu, zwykle czytelnik zaczyna od niego lekturę tekstu i jeśli lead nie przykuje jego uwagi – na nim kończy).

Niezbędne jest dzielenie tekstu na części, wydzielone śródtytułami. Długie partie tekstu, niepodzielonego nawet na akapity, w żargonie prasowym nazywane są „blachą” i są najlepszym sposobem na zniechęcenie czytelników!

Każdy artykuł powinien być zilustrowany zdjęciami – najlepiej własnymi, tj. wykonanymi na terenie firmy bądź przedstawiającymi pracowników w różnych sytuacjach. Jeśli nie ma takiej możliwości, można – w ostateczności – skorzystać z ilustracji stockowych, choć pamiętając, że gazeta firmowa jest materiałem wewnętrznym, należy dążyć do tego, by 100% zdjęć pochodziła ze zbiorów własnych firmy i jej pracowników

Jak ognia należy unikać przesadnego eksponowania zarządu firmy, prezesa czy kierownictwa. Jeśli na każdej rozkładówce znajdzie się zdjęcie prezesa, pismo nie będzie uznawane za „nasze – pracowników”, będzie „ich – kierownictwa”, a to prosta droga do stosów nieprzeczytanych gazetek zalegających na stojakach.

Przeczytaj też artykuł „O czym pisać w gazetce pracowniczej?”